Jacob Bøtter: Glem din IQ. Tænk over din… NQ

Bøtter lægger skarpt ud: Han vil i sin bog om involvering med de sociale medier præsentere koncepter og ideer som virker frem for den ”lommefilosofi om åbenhed og humane organisationer”, der præger de hundredvis af bøger, der er skrevet om de sociale medier. Og det lyder jo slet og ret interessant.

55 eksempler
Bogen er opbygget helt enkelt. Bøtter lægger ud med en ganske kort indledning. Her påpeger han et paradigmeskift, hvor ’den sociale kapital’ får lige så stor betydning som den finansielle, strukturelle og intellektuelle kapital i virksomhederne. Social kapital forstår Bøtter som virksomhedernes relation til kunder, brugere, leverandører, medarbejdere og offentligheden, og i udfoldelsen af denne sociale kapital er de sociale medier afgørende. Bortset fra at jeg er træt af at høre om det ene proklamerede paradigmeskift efter det andet, så giver indledningen mening.

Herefter følger 55 eksempler på, hvordan man kan involvere sig med de sociale medier. De første ni har Bøtter kategoriseret som ”Tendenser”, der skaber en række nye forudsætninger for at drive forretning, de næste 38 som ”Projekter”, der involverer de sociale medier, og de sidste syv som ”Individ”, forstået som ting, du selv kan gøre med det samme. Hvert eksempel har et opslag, hvor den ene side bruges til en overskrift og en spidsformulering af eksemplet, og den anden side bruges til en kort beskrivelse af dels metoden, dels en praksis anvendelse. Så der leveres ideer over disken i højhastighed.

Kreativt idekatalog – set fra en vinkel
Jeg tror ikke, at Bøtter i bogen præsenterer en eneste ny social medie teknologi eller strømning. Det er rækken af de etablerede teknologier, der foldes ud: brugeranmeldelser, blogs, wikier, mikrobloging, sociale netværk mv. Og det er faktisk fint, for der hvor Bøtter kommer med ideer, er mere eller mindre alternative måder at bruge disse medier på.

På den måde kan Glem din IQ. Tænk over din… NQ fremstå som et kreativt idekatalog. For Bøtters ideer gælder både inden for salg, HR, branding, virksomhedsledelse, kundeservice og en del mere. Fx taler han om, hvordan bestyrelsesarbejdet kan udfoldes på en lukket blog, hvordan den markante videndeling ved kaffemaskinen kan erstattes af en intern twitter, så den vigtige viden kommer ud i hele organisationen, og hvordan udformningen af personalehåndbogen kan ske som en wiki, der også skrives og korrigeres af medarbejderne.

Så er man ude efter 55 hurtige input, er de leveret her. Og tilmed præsenteret så kort, præcist og velskrevet, at det næppe tager meget mere end 2-3 timer at læse dem alle.

Kaotisk og overfladisk – set fra en anden vinkel
Drejer man blikket en anelse, bliver Bøtters idekatalog til noget af en rodebutik. Der er ingen synlig systematik i de ideer, der bliver fremstillet – eller: jeg kan ikke se den, i hvert fald. Nogle ideer gentages flere gange med lidt forskellige vinkler (brugerinvolvering påpeges i mange afskygninger), andre ideer er reelt set blot beskrivelser af tilfældigt udvalgte websteder/-funktioner (fx Kickstarter.com, crowdspring.com, delicious.com mv.), hvor der ikke er argumenteret for, hvorfor præcis disse og ikke andre skal bruges, og endelig er der en række ideer, som er hørt mange gange før (brugen af personas, få bloggere til at skrive om ens produkt mv.).

Samtidig kan Bøtter godt hævde, at alle hans ideer virker, så han ikke leverer lommefilosofi om åbenhed og humane organisationer. Men voldsomt mange af hans forslag vil så absolut kunne placeres inden for det felt, som aftegnes af præcis disse begreber – og alle de begreber, som følges med dem, fx at man skal lytte til brugerne, man skal gå i dialog med dem, man skal involvere dem osv.

Og så er bagsiden ved at beskrive alle disse ideer på en side, at de uundgåeligt bliver overfladisk præsenteret. I nogle tilfælde kan det være ok, fx er det klart muligt at beskrive selve grundkonceptet med slideshare og hvorfor man skal bruge det på en side; men i andre tilfælde, hvor området i sig selv er dybt komplekst, bliver det til et hult postulat som når Bøtter kommenterer på brugerdreven strategi.

IQ og NQ
Den afsluttende bemærkning skal naturligvis gælde selve bogtitlen – Glem din IQ. Tænk over din… NQ.

NQ betyder netværkskvotient, størrelsen af dit netværk, og det giver god sammenhæng i bogen. For en af Bøtters tilbagevendende pointer er, at ting bliver bedre ved at flere bliver involveret. Bøtter peger selv på Einstein som en repræsentant for det gamle geni-regime, der nu ’paradigmatisk’ skiftes ud med et netværksregime.

Det er jo en grundlæggende sympatisk og demokratisk tankegang. Men det er fx muligt at spørge om netværksregimet faktisk hersker fx på internettet, hvor det trods alt er en ganske beskeden procentdel, som aktivt engagerer sig og skriver, kommenterer mv. (nemlig 1%, ifølge Jakob Nielsen)? Og man kan spørge, om der faktisk kommer et bedre logo, fordi man via netværket får 100 forslag i stedet for 3? Om tiden man skal bruge på at sortere mellem alle netværkets mange mere eller mindre kvalificerede forslag er givet rigtig ud eller den kunne bruges bedre. Og ligesom man kan spørge om, hvis Einstein havde haft en ekstrem høj NQ og lav IQ i stedet for en ekstrem høj IQ og en lav NQ, havde vi så haft relativitetsteorien?

Advertisements
med emneordet ,

3 thoughts on “Jacob Bøtter: Glem din IQ. Tænk over din… NQ

  1. Jacob Bøtter siger:

    Jan, tak for din meget fine og dybdegående anmeldelse – det er rart at du gider skrive om min ydmyg bog! 🙂

    Lige et par kommentarer:

    1) Jeg er glad for at du synes bogen virker overfladisk og kaotisk for det er lige præcis meningen. Den skal ikke give det ene sande svar, for det er lige præcis hvad der gør den store mængde af amerikansk litteratur på området så ufattelig uinteressant. Der findes ikke én måde, én struktur eller én idé der vil virke for alle virksomheder i alle brancher. Vi lever i en tid hvor alting går meget hurtigt og derfor følte jeg et behov for at lave en almanac over de ting som jeg har set fungere som konsulent og videreformidle dét, mere er der ikke i det.

    2) Kan den ene procent gøre en forskel? Det er jeg ret sikker på. I Danmark laves lovene af 179 medlemmer af Folketinget, men det er langt under én procent af befolkningen. Ville du påføre 1-9-90 princippet til dansk politik ville der altså være ca. 55.000 der aktivt deltog og skabte lovene. Der ville ydermere være ca. 495.000 der stemte på forslag og kommenterede på dem. Det ville være en gigantisk stor forskel fra den verden vi lever i, og det bedst forståelige ville nok være at påføre ovenstående regnestykke til din organisation. Hvis du har 200.000 kunder, er det også en stor slat du har mulighed for at få til at skabe produkter, fremfor de 10 mennesker nede i R&D.

    3) Jeg sætter stor pris på hvad historien har gjort for os og anfægter på ingen måde hvad der er sket op til i dag. Jeg sætter fokus på om ét menneske eller én organisation kan løse de problemer vi står overfor. Kun som grupper, eller bevægelser som jeg kalder det i bogen, kan vi rent faktisk løse udfordringerne. Forestil dig at ét menneske regnede klimakrisen ud. Eller finanskrisen. Eller alderskrisen. Eller hundredetusinde andre komplekse problemstillinger som kun kan løses af de mange og ikke de få. Det er altså en præmis, ikke en luksus (Einstein i dag ville altså ikke have valget).

    Igen tak, mine kommentarer er blot tænkt som inspiration til andre læsere af din blog for jeg forstår dybest set godt dine tanker og er langt hen af vejen helt enig 🙂

  2. lundquisten siger:

    Hej Jacob
    Tak for din kommentar. Jeg nåede desværre ikke se den, før jeg havde sendt en lidt længere version af anmeldelsen af sted til K-forum. Ellers havde jeg nok forsøgt at integrere lidt.

    Og jeg skal heller ikke starte en debat her. Jeg er som sådan ikke uenig med dig, men jeg har selv (i hvert fald) et behov for at forholde mig kritisk til alle de social medie-fænomener. Fordi jeg grundlæggende er ret begejstret for dem. Og anmeldelser af bøger, der leverer interessante tanker, er der hvor jeg tænker.

    Held og lykke med bogen,
    jan

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: